מכון תמר

דברים שכדאי לדעת על הרטבת לילה

דברים שכדאי לדעת על הרטבת לילההרטבת לילה היא בעיה שכיחה למדיי, שממנה סובלים אלפי ילדים והוריהם אך חשוב להבין כי הרטבה בלילה לא תלויה באשמת הילד, לרוב מדובר בשינה עמוקה ולא בהכרח בבעיה רגשית.
הרטבת לילה בגיל 6 היא דבר לא חריג אך למרות זאת אמורה להדליק אצל ההורים מספר נורות אזהרה, לרוב הילדים נגמלים בצורה עצמאית או בעידוד ההורים לקראת גיל 3. אומנם ההרטבה באופן כמעט אבסולוטי מתרחשת רק באזור גיל 4, אם זאת באם ממשיכה ההרטבה בגיל בית ספר מומלץ לפנות למרפאת הרטבה. הרטבת לילה בגיל 5 באופן רציף היא דבר שכיח, וכיום הרפואה המודרנית מציעה אין ספור טיפולים ואפשרויות להתמודד עם הבעיה. הטיפול המומלץ כיום, הינו טיפול התנהגותי משולב בפעמון.

למה הילדים שלנו מרטיבים?

מדובר בשאלת השאלות, והורים רבים מוצאים את עצמכם תוהים האם מדובר בבעיה של גמילה מחיתולים בלילה או איך בדיוק נגרמת הבעיה? אך חשוב שתבינו כי אף אחד לא אשם – לא אתם בתור הורים ולא הילדים. יש חוקרים שמשייכים את התופעה של הרטבת לילה למשהו בגנטיקה המשפחתית, ואם תחפשו לעומק תוכלו למצוא מספר בני משפחה שגם הרטיבו עד גיל מאוחר יחסית – ומכאן בעצם מגיע הייחוס המשפחתי. לעיתים הרטבה בלילה נגרמת מבעיות רפואיות הניתנת לטיפול כגון שלפוחית רגיזה או עודף בייצור שתן דבר שגורם באופן טבעי להרטבת לילה.

הילד שלי נגמל והתחיל להרטיב שוב – מה הסיבה?
טיפול בהרטבת לילה שחוזרת אצל ילד לאחר שהוא נגמל היא שונה, לרוב התופעה הזאת נגרמת מבעיות רגשיות וחרדות שמביאות את הילד לחזור ולהרטיב שוב בלילה.חשוב לבדוק את הבעיה אצל רופא, או במרפאה להרטבת לילה, להסביר כי מדובר במשהו רגשי ולא בבעיה שנמצאת כבר תקופה ארוכה.

איך מטפלים בהרטבת לילה?

קיימות כיום שיטות רבות לטיפול בבעיה של הרטבת לילה, ראשית השתדלו שלא לבצע גמילה מחיתולים בלילה שהילד בוגר יחסית. במידה והילד שם חיתול הוא לא מרגיש את השתן, וההמלצה היא להשתמש במגני מזרן או בניילון שישמור על המזרן.

קיימות שיטות טיפול נוספות למעט המתנה שהילד ייגמל עם הזמן, כמו פעמונית הרטבה או זמזם הרטבה. אך על מנת לגבור על התופעה חשוב מאוד לראות שיתוף פעולה מצד הילד ומצד ההורים ומחויבות מלאה לתהליך.

תפריט נגישות